A l’inici, els objectes artesans neixen de la immaterialitat d’una idea. Són fruit d’una recerca de la forma, del gest i dels elements que defineixen la creació i la transformen en cultura. La cultura, però, no es pot entendre sense context, sense la mirada generacional ni sense la intersecció entre disciplines artístiques.
Des dels orígens, l’artesania ha estat un motor i alhora un catalitzador al món de la moda. Artesans i artesanes han sabut dominar tècniques que s’expandeixen, es fonen i connecten amb d’altres llenguatges artístics. L’objectiu de la iniciativa 080_BEYONDCRAFTS és generar un debat sobre aquest procés creatiu en clau contemporània.
L’eix central del 080_BEYONDCRAFTS és la trobada. Es vol generar un espai on els artesans i artesanes que repensen l’ofici i defineixen el moment present a Catalunya, confrontin i comparteixin idees i propostes. Projectes que sovint desborden els límits establerts, esborren fronteres i ens obliguen, com a públic aliè a la mirada interna de l’ofici, a formular-nos noves preguntes i a reconsiderar-ne les respostes. La mostra esdevé així una taula rodona en què conflueixen processos creatius i reflexions sobre el context actual, i en què es despleguen perspectives diverses de l’artesania actual.
Per primer cop es fa visible un teixit comú que uneix aquests creadors i creadores que eleven la cultura i el pensament a través de les seves obres. Reunir-los en un mateix espai ens permet entendre el veritable valor d’allò que està passant avui al món de l’artesania i de la cultura.
La primera edició del 080_BEYONDCRAFTS posarà el focus en l’ofici de la barreteria, exhibint un conjunt de peces d’artesans i artesanes que redefineixen la manera d’entendre aquest ofici. Tant a través de la tècnica com del concepte de les peces, la mostra vol definir com s’expressa avui la barreteria en el nostre context, plantejant preguntes i oferint respostes a les inquietuds culturals del nostre temps.
Artesanes i Artesans
ANA VIVERO & NÚRIA GREGORI
Ana Vivero és artista i antropòloga i treballa al seu taller-barreteria de Gràcia, creant peces úniques amb tècniques tradicionals i materials recuperats com ara llana, seda, plomes i teixits. La seva pràctica combina la creació artística, la recerca i la mediació cultural, explorant memòria, ofici i experimentació.
Núria Gregori és estilista de moda i membre del col·lectiu alemany Artistspool, amb base a Barcelona, Hamburg i Berlín. Treballa en moda i arts visuals contemporànies, centrant-se en la qualitat, la singularitat i els canvis de paradigma del sector, i imparteix docència en màsters de fashion styling.
Nom de l’obra: Dior Ranger
Data: setembre de 2025
Materials: capelina de pèl de conill procedent del fons històric de la casa Rius de Forns, que es recupera i resignifica en aquesta nova creació.
Tècnica o procés: barreteria. El procés inclou la neteja i el recondicionament del pèl, el modelatge sobre motlle tradicional i la posterior intervenció manual per donar-li l’acabat desitjat.
Mides: diàmetre d’ala de 50 cm. Alt de copa de 10 cm.
Descripció de la peça i procés de creació:
El Dior Ranger és un barret oversize en verd alvocat que contraposa la copa rectangular, de ressonàncies masculines, amb l’ala New Look, epítom de la feminitat de postguerra. Està confeccionat amb una capelina Velour de pèl de conill de Rodolphe Simon, procedent del fons recuperat de Rius de Forns. Per donar-li forma, hem treballat amb formes antigues d’aquest arxiu, encaixades com un trencaclosques: una de suro per a la copa i una d’espart per a l’ala. Mitjançant vapor i planxat manual, la peça ha pres volum i caràcter. El resultat és una silueta híbrida, entre força i delicadesa, que desplaça els codis convencionals.
ANDREA VIÊNTËC
Artista i dissenyadora establerta a Barcelona, especialitzada en barreteria i complements amb una forta càrrega conceptual i visual. Formada en Belles Arts a la Universitat de Barcelona i en disseny de barrets a l’escola Central Saint Martins de Londres, combina art i moda en la seva pràctica. Les seves peces exploren la identitat, el cos i la transformació mitjançant materials tèxtils, formes escultòriques i una estètica pròpia, generant relacions físiques i simbòliques amb qui les porta.
Compagina la creació artística amb col·leccions càpsula, encàrrecs a mida i projectes d’escenografia, moda i cinema. Recentment, el seu treball ha evolucionat cap a la creació de materials i teixits propis, incorporant elements efímers i biodegradables com la ràfia o l’alginat, i obrint noves maneres de relació entre procés, cos i temps.
Nom de l’obra: Avava Samo raffia hat
Data: setembre de 2023
Materials: fibra de ràfia i cotó tintats.
Tècnica o procés: confecció manual del teixit i trama de ganxet amb fibres de ràfia i cotó.
Mides: 28 cm part posterior, 15 cm frontal i 68 cm de contorn
Descripció de la peça i procés de creació: Avava Samo parteix d’un encàrrec d’un client amb el qual vam confeccionar un vestit complet de samurai. La intenció tant del vestit com del barret era revisar els materials clàssics d’aquest tipus d’indumentària, amb tota la càrrega tradicional que comportava el seu ús, i fer una proposta que fugís de totes les connotacions dels teixits originals. Amb una mirada a matèries i fibres d’altres cultures, inclosa la nostra, vaig treballar amb un ganxet emulant volums i formes que apareixen en tradicions samoanes i d’altres illes oceàniques. D’aquí sorgeix el nom de la peça, i del seu aspecte la intenció de diàleg entre cultures.
Espíritu Club x Iceblade
Espíritu Club és una marca d’upcycling establerta a Barcelona que transforma residus i excedents de la indústria tèxtil en peces úniques mitjançant tècniques creatives i sostenibles. Amb un enfocament comunitari, el col·lectiu busca generar relacions significatives i conscienciar sobre la importància del consum responsable i la valoració dels materials que perduren.
El seu estudi es troba a Sitio, un espai de trobada sensible i sostenible al barri de Gràcia. El col·lectiu està format per dissenyadors i dissenyadores de moda, professionals gràfics, fotògrafs i especialistes en màrqueting, que treballen de manera horitzontal fomentant la diversitat, la inclusió i la llibertat d’expressió. Les creacions d’Espíritu Club sorgeixen d’un procés col·lectiu i col·laboratiu amb materials reciclats, combinant sensibilitat estètica, consciència ecològica i diàleg amb l’entorn.
Nom de l’obra: Alfareras Visor
Data: 2024
Materials: PLA (àcid polilàctic), biopolímer a base de ferment de blat de moro, 100% ecològic i compostable.
Tècnica o procés: impressió 3D
Mides: 19 cm x 17 cm x 11 cm aprox.
Descripció de la peça i procés de creació: La nostra Alfareras Visor va ser creada en col·laboració amb el dissenyador mexicà ICEBLADE com a part del nostre Capítol 03: Alfareras, pertanyent a la nostra Co-Selection OFICIOS, 2024, que busca honorar la dedicació, les eines i les vestimentes que caracteritzen els artesans. Inspirada en el seu treball meticulós i en la profunda connexió amb els materials en brut, Espíritu Club pretén generar consciència entre el públic sobre la importància del consum conscient i valorar allò que perdura. Està impresa en 3D amb PLA, un biopolímer a base de ferment de blat de moro, 100% ecològic i compostable. La visera s’afixa al cap amb l’ajuda de vuit cordes creades a partir de samarretes de segona mà.
JAVIER GUIJARRO
Javier Guijarro Torrell, conegut com Javier Guijarro, és un jove dissenyador català que forma part de la nova escena de Barcelona i Espanya gràcies a la seva marca homònima. Després de captar l’atenció a les xarxes socials, va llançar la seva pròpia marca el 2022, amb només 22 anys.
La seva obra combina l’essència del vestit clàssic masculí amb noves siluetes i actituds contemporànies, reflectint experiències personals, cultura, paisatges i l’entorn que l’envolta. Guijarro transforma el concepte de clàssic a través de la mirada de les noves generacions, creant una identitat de marca sòlida i fresca que dialoga amb la vida quotidiana i l’art.
Nom de l’obra: La Gran Boina
Data: setembre de 2023
Materials: feltre de llana
Tècnica o procés: boina escultòrica en feltre de llana gris, conformada a mà amb vapor i calor sobre un motlle de fusta.
Mides: 20 cm x 15 cm x 36 cm
Descripció de la peça i procés de creació:
La seva silueta asimètrica i allargada cap al davant genera un fort efecte d’ombra sobre el rostre, dotant la peça d’un caràcter contemporani i experimental. El procés de creació parteix d’un capelina de feltre, material que es modela manualment fins adoptar la forma del motlle. Un cop assecat i fixat, es realitzen els acabats de tall i planxat que consoliden la rigidesa i la netedat del volum. El resultat és una peça que uneix tècnica tradicional de barreteria i disseny escultòric actual.
MAGDALENA HART
Magdalena Hart desenvolupa una pràctica situada entre l’art, l’ecologia i la tecnologia. Crea dispositius sensibles per habitar les tensions ecològiques i narratives del present, explorant com imaginar futurs possibles des del sensible i el més-que-humà. La seva història de migracions personals i familiars ha marcat una sensibilitat cap al cos com a arxiu i el llenguatge com a territori mutable. El 2018 va cofundar Akyute, un duet d’instal·lacions interactives; el 2023, Rain and Rivers, escultures portables en vidre que articulen fragilitat i presència; i Manglar, un col·lectiu transdisciplinari inspirat en els ecosistemes híbrids.
Nom de l’obra: Com neix el coratge en una persona?
Data: 2025
Materials: vidre borosilicat, acer inoxidable i cera d’abella.
Tècnica o procés: vidre bufat a mà. La peça utilitza una tècnica que incorpora cargols d’acer per subjectar les espelmes de cera d’abella.
Mides: 14 cm x 10 cm x 18 cm
Descripció de la peça i procés de creació: Aquesta peça forma part de la sèrie performativa A Skin of Soil [Live A/V], una col·laboració entre Akyute (Magdalena Hart i Natalia Gima) i Alice Sparkly Kat. Juntes exploren l’any de la serp per encarnar noves pells: un seguit d’històries narratives i especulacions que juguen amb el concepte de resurrecció mitjançant el foc. Com ens recorda l’Alice: Si el 2025 és l’any de la serp, llavors és temps de cremar. La performance es presentarà per primera vegada al Mira Festival 2025.
NICOLÁS ALONSO
Nicolás és dissenyador i artesà especialitzat en moda i accessoris. La seva feina explora la unió entre tècniques tradicionals i un llenguatge poètic, creant peces que oscil·len entre el funcional i el simbòlic. Inspirat en la nostàlgia, el bohemi i l’escènic, concep cada accessori com un fragment d’història i memòria.
Nom de l’obra: Memory of a Sailor’s Hat
Data: 2025
Materials: pell de xai tenyida, cintes de ras i fil.
Tècnica o procés: confecció artesanal en pell, costura i tancament lateral amb cordó.
Mides: Ala: 7 cm · Alçada total: 12 cm · Diàmetre: 23 cm
Descripció de la peça i procés de creació:
La peça s’inspira en els barrets tradicionals dels mariners. La seva silueta senzilla es realça amb un interior vermell i una llaçada lateral de cintes que prolonga la línia del mar i el record del viatge. Confeccionada en pell de xai, manté la noblesa del material i la sobrietat pròpia de la indumentària marinera, transformada aquí en un objecte carregat de teatralitat i poesia.
SARA HUGUET
Sara Huguet, dissenyadora de moda barcelonina, combina les eines apreses en els estudis amb l’experiència de crear una companyia de teatre amb amics, origen del seu gust per la posada en escena i l’experimentació. El seu treball transita entre la moda, l’artesania i la performance.
Nom de l’obra: SH tocat 8
Data: maig de 2025
Materials: sarga encerada i esquerdada manualment, cuir negre, organza amb cercles semi encunyats i ploma de gallina de guinea.
Tècnica o procés: tocat en format clip.
Mides: 25 cm x 12 cm
Descripció de la peça i procés de creació:
Procés creatiu guiat per la intuïció, agafant retalls de les meves manipulacions tèxtils preferides i fent collage sobre el meu cap com a maniquí, mirant-me al mirall fins a trobar una harmonia de teixits (veure’m guapa).
SWAN SALON
Swan Salon és un espai especialitzat en la transformació identitària mitjançant l’alteració física i simbòlica. La seva pràctica dissenya i confecciona peces capil·lars que combinen tècniques tradicionals amb usos contemporanis, funcionant com a dispositius crítics sobre el cos i la seva representació. A Swan Salon, la motivació que impulsa les creacions no prové necessàriament de l’atractiu estètic, i es nodreix dels poders culturals, polítics i socials que envolten l’experiència de l’alteració.
Nom de l’obra: Hairy Hat
Data: abril de 2024
Materials: cabell humà i fibres sintètiques
Tècnica o procés: recol·lecció, costura i coloració de fibra capil·lar humana, integrada en teixits sintètics reutilitzats i preexistents. Estilització de la fibra i incorporació de textures addicionals.
Mides: 30 cm x 60 cm
Descripció de la peça i procés de creació:
Hairy Hat forma part d’un conjunt de productes d’alteració temporal concebuts per ajudar els cossos a expressar i redefinir les seves percepcions contemporànies. Aquesta peça desafia els límits entre identitat, ornament i transformació: el cabell, carregat de significats culturals, polítics i íntims, és desplaçat del seu context originari per esdevenir matèria plàstica i performativa. En diàleg amb teixits sintètics reutilitzats, el resultat qüestiona l’atractiu com a valor únic i proposa entendre l’alteració del cos com un espai d’expressió, resistència i redefinició contemporània.
Amb motiu de la celebració de la 080 Barcelona Fashion 2025, Artesania de Catalunya impulsa la iniciativa 080_BEYONDCRAFTS, un espai de reflexió on comprendre els processos de creació de l’artesania contemporània, subratllant el seu paper rellevant i essencial al món de la moda i la cultura. Així, es vol mostrar i visibilitzar el teixit d’artesans i artesanes que donen forma i modelen avui l’artesania tal com la coneixem.
Per a la creació i conceptualització d’aquesta trobada es va demanar a cadascun d’aquests artesans i artesanes que definís el gest més significatiu del seu procés creatiu. A partir de les seves respostes s’han dissenyat deu obres visuals que acompanyen cada peça, així com aquest espai expositiu i immersiu. Les formes, els moviments i les textures varien segons la mirada de cada creador o creadora, convertint cada proposta en una obra singular dins del conjunt.
Guillermo Solas, Director creatiu
L’equip:
Guillermo Solas - Director creatiu (@guillermo.solas) Pau Geis - Producció (@paugeis) Marta Gutierrez - Disseny de display (@martagutierrz) Oriol Colomer - Tècnic de vídeo i muntatge (@oriolonbass) Arnau Coll – Artista digital (@mimitos.online) Jaime Domingo - Tècnic de so i disseny sonor (@quieebra)