Miriam Ponsa: “No es necessiten molts diners per fer una bona col·lecció”

Dissenyadors
4 febr. 2013 - 00:00
Miriam Ponsa, guanyadora del Premi 080 La Roca Village Foto: Ugo Camera

Entrevista: Maria Almenar

 

Perfeccionista, inconformista i arriscada. Apassionada de la investigació amb textures i del procés creatiu de cada col·lecció on es vertebra la seva identitat. Parlem de Miriam Ponsa, veterana de la passarel·la 080 i guanyadora del Premi 080 La Roca Village –el quart guardó que rep en la història del certamen-. Ambientada en un paisatge rústic i bucòlic ‘Transhumància’ és un homenatge als pastors, un ofici que traspassa fronteres – més enllà de les catalanes- amb la llana com a principal eix d’una col·lecció reconeguda per la seva “creativitat i viabilitat comercial”. Amb el xec dels 20.000 euros a la mà i  un somriure sincer, la dissenyadora manresana comparteix les primeres sensacions al backstage de la passarel·la i ens explica alguns secrets de la col·lecció.

 

Com et sents?

Molt contenta! Especialment per totes les persones que m’han ajudat a concebre aquesta col·lecció. Un premi sempre és un reconeixement a tot l’equip, no a una sola persona.

 

Amb ‘Transhumància’, situes l’embolcall creatiu als prats, entre pastors i ramats. Com se’t acudeix?

Sempre segueixo un procés creatiu a la inversa. Primer busco el concepte i després investigo les vessants creatives intentant obrir noves portes per no quedar-me estancada. Aquesta col·lecció a diferència de la resta -basades en oficis de tradició catalana- volia que fos global, que es pogués entendre i estendre en altres cultures.

 

En aquest aspecte marques un punt d’inflexió.

Si! A ‘Transhumancia’ m’havia fet una història: un pastor que vigila el seu ramat i que en el seu trajecte coneix altres terres, persones i llengües. M’atreia molt aquesta idea que anava més enllà del nostre territori.
 

Com es materialitza la transhumància a la roba?

Sobretot amb la llana. L’hem treballat de totes les maneres: verge, enfeltrada... i també hem utilitzat diverses tècniques per fer els teixits de forma artesanal, com es feien abans. Crec que un altre punt important de la col·lecció és el joc de capes i superposicions, el llarg de les faldilles, els barrets... Tot molt cobert i tapat per ambientar aquest esperit rural.
 

Una proposta austera, com els temps que corren...

Aquesta col·lecció ha estat feta amb molts pocs recursos econòmics. Molts dels teixits que he utilitzat els tenia al taller, la majoria eren negres, per això hi ha tant d’aquest color a la col·lecció! –somriu-.  Vaig pensar què podia fer amb aquests teixits i quines tècniques podia utilitzar per a què cobressin vida. No es necessiten molts diners per fer una bona col·lecció, el que importa es com et pots buscar la vida.
 

Sinó és massa indiscreció, quan t’ha costat la col·lecció?

Si t’ho dic no t’ho creuràs! Uns 1.500 euros com a molt en termes de producció, compra de teixits, materials... Els sous els compto a part!
 

Caram! Doncs com bé dius “t’has buscat bé la vida”...

La crisi també ens afecta als dissenyadors i cada vegada més ens costa tirar endavant. Ara, crec que no es tant important els diners que puguis tenir per invertir en una col·lecció sinó ser conscient dels recursos que disposes i tenir llibertat creativa per aprofitar-los de la millor manera. Això em sembla molt interessant perquè en el meu cas, et porta per camins inusuals i noves vies de treball perquè mai m’havia trobat en una situació així.
 

I què faràs amb els 20.00 euros del premi?

Aquests diners ens ajudaran molt. Ho volem repartir en la producció i difusió de la nova col·lecció d’estiu que ara hem de posar a les botigues. També destinarem part dels diners per impulsar el proper mostrari.
 

Dues botigues a Manresa i dues a Barcelona. Tens algun pla de futur a curt termini?

Si, estem canviant l’estratègia de producció. Volem fer col·leccions més petites i àgils per intentar tenir sempre models nous a les botigues. Ens ve molt de gust aquest canvi de model i ara per ara és el nostre projecte immediat. Veurem com evoluciona!
 

Miriam Ponsa, renovació constant...

Això sempre. És el que ens toca fer.
 

Alguns models de la col·lecció 'Transhumància' de Miriam Ponsa. Foto: Ugo Camera